Тема уроку. Графік функції.
Мета уроку:
формування поняття графіка функції; формування вмінь
задавати функцію графічно та читати графіки
функцій.
Тип уроку:
комбінований.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Перевірити наявність виконаних
домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів при виконанні
домашніх завдань.
Розв'язання
´ Вправа 878.
s = 70t.
|
t, год
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
S, км
|
70
|
140
|
210
|
280
|
350
|
420
|
490
|
560
|
630
|
700
|
´
Вправа 880.
m =
600 + 40t, де т — маса вугілля в
тоннах, t — час в днях.
Ця залежність є функцією.
´
Вправа 883.
Р = 4a,
.
´ Вправа 885.
а) у =
х.
Область визначення — множина дійсних чисел.
Область значень — множина дійсних чисел (бо у =
х).
б)
.
Область визначення — множина дійсних чисел, крім х = 0.
Область значень — множина дійсних чисел, крім у =
0 (бо
).
в)
.
Область визначення — множина дійсних чисел, крім х = - 4.
Область значень — множина дійсних чисел, крім у =
0 (бо 4 + х =
, а
х =
– 4).
г)
.
Область визначення — множина дійсних чисел, крім х = 0 і х = 3.
Область значень — множина дійсних чисел, крім у = 0
(бо х(х – 3) =
).
ґ) у = х2.
Область визначення — множина дійсних чисел.
Область значень — множина невід'ємних дійсних чисел: у ≥ 0.
´
Вправа 887.
S = 100 – πx2.
Область визначення — множина дійсних чисел від 0 до 10: 0 < х < 10.
2.
Математичний диктант
Задайте формулою функцію у від х, якщо:
а) у — площа
прямокутника, х — довжина прямокутника, а ширина
прямокутника на 5 см
менша за довжину;
б) у — сума грошей, що залишилися у
хлопчика, який мав 10 грн і купив х зошитів
по 0,5 грн;
в) у —
маса картоплі на
базарі, якщо відомо, що на базі було 120 т картоплі і щодня
протягом х днів на базу привозять по 30 т картоплі;
г) у — величина кута, суміжного з даним кутом, величина якого дорівнює х°;
ґ) у — натуральне
число, частка від ділення якого на 4 дорівнює числу х, а остача — 1;
д) у — натуральне
число, частка від ділення якого на число х дорівнює 5, а остача — 3.
Відповідь, а) у = х(х – 5); б) у = 10 – 0,5х; в) у = 120 + 30х ; г) y = 180 – x;
ґ) у = 4х + 1; д) y = 5x + 3.
II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1.
Пояснення нового матеріалу здійснити за текстом § 22.
2.
Усне виконання вправ 896-901.
III. Закріплення та осмислення нового матеріалу
Розв'язування вправ 902—903, 905 — 906, 908—909
(колективно).
Розв'язання
і відповіді
´ Вправа 902.

Прямі АС і BD перетинаються в точці (4; 3),
прямі АС і EF — у точці (-2; -3), прямі EF і BD перетинаються в точці (-2; 3).
´ Вправа 903.
а) Якщо х = -1, то у = 3; якщо х = 0, то у = 5; якщо х = 3, то у = 1,5; якщо х = 5, то y = 0,7.
б) Якщо у =
-1, то х = -3; якщо у = 0, то х = -2; якщо у = 3, то х = -1 і x = 1,3; якщо у = 4, то х = -0,5 і х = 0,8.
´
Вправа 905.
|
x
|
-1
|
-0,5
|
0
|
1
|
1,5
|
2
|
2,5
|
3
|
3,5
|
|
y
|
-5
|
-4
|
-3
|
-1
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
´
Вправа 906.
а) Якщо х = -3, то у =
3; якщо х = -1, то у = -1,5; якщо х = 0, то у = -2, якщо х = 1, то у = -2, якщо х = 4, то у = 2.
б) Якщо у = -1,5, то х = 1 і х = 1,8; якщо у = -1, то х = -1,5 і х = 2; якщо у = 0, то х = -2 і х = 3; якщо у = 1, то х = -2,5 і х =
3,5; якщо у = 2,5, то х = -2,8 і х
= 4,2.
в) у — додатний, якщо -3
< х < -2 і 3 < х < 6.
г) Значення у від'ємні, якщо -2 < х < 3 .
´
Вправа 908.
а)
|
х
|
5
|
3
|
1
|
1
|
-2
|
|
y = 5х + 2
|
27
|
17
|
7
|
7
|
-8
|
|
Точка
|
А (5; -4)
|
В (3; 3)
|
С (1; 0)
|
D (1; 7)
|
Е (-2; 5)
|
|
Належить графіку
|
Ні
|
Ні
|
Ні
|
Так
|
Ні
|
б)
|
х
|
5
|
3
|
1
|
1
|
-2
|
|
у = -х + 1
|
-4
|
-2
|
0
|
0
|
3
|
|
Точка
|
А (5; -4)
|
В (3; 3)
|
С (1; 0)
|
D (1; 7)
|
Е (-2; 5)
|
|
Належить графіку
|
Так
|
Ні
|
Так
|
Ні
|
Ні
|
в)
|
х
|
5
|
3
|
1
|
1
|
-2
|
|
у = х2 + 1
|
26
|
10
|
2
|
2
|
5
|
|
Точка
|
А (5; -4)
|
В (3; 3)
|
С (1; 0)
|
D (1; 7)
|
Е (-2; 5)
|
|
Належить графіку
|
Ні
|
Ні
|
Ні
|
Ні
|
Так
|
г)
|
х
|
5
|
3
|
1
|
1
|
-2
|
|
у = 10х – 3
|
47
|
27
|
7
|
7
|
-23
|
|
Точка
|
А (5; -4)
|
В (3; 3)
|
С (1; 0)
|
D (1; 7)
|
Е (-2; 5)
|
|
Належить графіку
|
Ні
|
Ні
|
Ні
|
Так
|
Ні
|
´
Вправа 909.
|
х
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
у
|
0,5
|
1
|
0,5
|
2
|
2,5
|
3
|
3,5
|
4
|
4,5
|
5
|
5,5
|
6
|

IV. Домашнє завдання
§ 22. Вправи 904,907.
V. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу.
1.
Які способи задання функції вам відомі?
2.
Що таке графік функції?
3.
Які з ліній є графіком функції?

Немає коментарів:
Дописати коментар