10 КЛАС



Урок алгебри в 10 класі

Тема: Показникова функція, її графік і властивості.


Мета:  засвоєння учнями поняття показникової функ-
ції, її властивостей і графіка;
розвивати логічне мислення, швидкість;
виховувати організованість, працьовитість, зацікавленість математикою.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку.

„Своїм успіхам радій, а невдачі аналізуй!”
І. Орг. момент.
         Я знаю, що ви всі полюбляєте комп’ютерні ігри. Тому наш сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді віртуальної гри в реальному часі, яка буде мати назву „Показникова функція, її графік і властивості”. І як і в кожній грі в нашій грі, що повинно бути обов’язково хто мені підкаже? Вірно, правила! Отже, давайте запишемо свої правила і будемо дотримуватися їх. Які ваші пропозиції? (наприклад, 1) правило піднятої руки, 2) бережи час; 3) робоча тиша; 4) математика + інформатика.). І давайте обов’язково візьмемо за правило девіз нашого уроку „Своїм успіхам радій, а невдачі аналізуй!”
         А грати ми сьогодні будемо за допомогою математичної програми Gran, яку створив М.І. Жалдак.
Мирослав Іванович Жалдак
Сказав вітчизняному виробнику
– Так!
І створив набір програм
Під назвою Гран.
         Наша гра буде складатися з трьох етапів, на кожному етапі ви будете заробляти собі бонуси, які будете заносити в оціночний лист. Ці бонуси в кінці і складуть вашу оцінку за урок. На першому етапі буде самооцінювання, на другому – взаємооцінювання, на третьому етапі оцінюю вже я. При взаємооцінюванні ви будете мінятися місцями 1-й з 2-м, 3-й з 4-м, 5-й з 6-м і т.д.
         Отже, ми розпочинаємо гру. Оскільки наша гра називається „Показникова функція, її графік і властивості”, то давайте з’ясуємо що таке показникова функція.
         Ви вже знаєте, що коли а – додатне, то для будь-якого числа х степінь ах має цілком певне додатне значення. Тому ах є функцією змінної х.
ÍФункція виду у = ах, а > 0, а ≠ 1, називається показниковою (з основою а).
         Розпочнемо нашу гру.

1-й етап. (Актуалізація опорних знань учнів)
         Графік показникової функції має спеціальну назву і
щоб дізнатися цю назву ви повинні розгадати кросворд.











1

















2
с
т
е
п
е
н
е
в
о
ю









3
ф
у
н
к
ц
і
я
















4
с
п
а
д
н
а














5
п
е
р
і
о
д












6
з
р
о
с
т
а
ю
ч
о
ю









7
п
а
р
н
о
ю
















8
н
е
п
а
р
н
о
ю










9
р
і
в
н
я
н
н
я







10
н
е
р
і
в
н
і
с
т
ь
















11
г
р
а
ф
і
к
о
м

























Запитання до кросворду.
2.      Функція виду у = хр, де р – постійне дійсне число, а х (основа) – змінна називається ...
3.      Залежність змінної у від змінної х, якщо кожному значенню х відповідає єдине значення у, – це ...
4.      Функція у = f (х) –  ..., якщо більшому значенню аргументу відповідає менше значення функції, тобто для будь-яких двох значень х1 і х2 змінної х, взятих з області визначення і таких, що х2 > х1, виконується нерівність f (х2) < f (х1).
5.      Число виду 2пπ, де п Î Z, п ≠ 0 – ... синуса і косинуса.
6.      Функція у = f (х) називається ..., якщо більшому значенню аргументу відповідає більше значення функції, тобто для будь-яких двох значень х1 і х2 змінної х, взятих з області визначення і таких, що х2 > х1, виконується нерівність f (х2) > f (х1).
7.      Функція у = f (х) називається ..., якщо для будь-якого значення х з області визначення значення (–х) також належить області визначення і виконується рівність f (–х) = f (х).
8.      Функція у = f (х) називається ..., якщо для будь-якого значення х з області визначення значення (–х) також належить області визначення і виконується рівність f (–х) = f (х).
9.      Рівність, яка містить невідомі числа, позначені буквами – це ...
10.  Два вирази, сполучені знаком нерівності, утворюють ...
11.  Множина всіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенням аргументу, а ординати – відповідним значенням функції називається ... функції.
Занесіть свої бонуси до оціночного листа.
Відповіді: 1) експонента; 2) степеневою; 3) функція; 4) спадна; 5) період; 6) зростаючою; 7) парною; 8) непарною; 9) рівняння; 10) нерівність; 11) графіком.

А зараз зробимо невеличку перерву: виконаємо гімнастику для очей.
У кожного з вас є аркуш паперу з побудованими на ньому лініями. Подивіться на нього потім заплющіть очі і переміщуйте погляд по лініях, зображених на аркушах.




 



         Переходимо до другого етапу нашої гри.

2-й етап. (Вивчення властивостей показникової функції за графіком)
         Почнемо вивчення показникових функцій з функції у = 2х.
         Відкрийте будь-ласка Gran 1, для роботи з цією програмою на вашому столі лежить пам’ятка.
Якщо впевненості не вистачає
І настрій раптом зник!
Вам допоможе F 1 –
Електронний помічник.
1.     Побудуйте графік функції у = 2х.
2.     Занесіть в таблицю відомості про властивості функції.
3.     Побудуйте графік функції у = 3х.
4.     Чим відрізняються властивості і графіки функцій у = 2х та у = 3х. (Очистіть поле)
Відповідь: вони мають однакові властивості, функція у = 3х зростає більш швидше (графік цієї функції піднімається вгору більш круто).
5.     Побудуйте графіки функцій  та .
6.     Занесіть відомості про їх властивості в таблицю.
7.     Чим відрізняються властивості і графіки функцій  та .
Відповідь: вони мають однакові властивості, функція  спадає більш швидше.
8.     Порівняйте властивості і графіки функцій у = 2х і .
Відповідь: вони мають однакові властивості, функція  спадає більш швидше.
Таблиця
Показникова функція у = ах, а > 0, а ≠ 1

а > 1
0 < а < 1
1. Область визначення
R
R
2. Область значень
(0; +∞)
(0; +∞)
3. Парність (непарність)
Ні парна, ні непарна
Ні парна, ні непарна
4. Зростання (спадання)
зростає
спадає
х1 > х2    >
х1 > х2    <
5. Характерні точки
х = 0, то у = 1
х = 0, то у = 1
6. Якщо х < 0, то
у < 1
у > 1
7. Якщо х > 0, то
у > 1
у < 1
Схематичний графік
   у




                                               х
                      0

    у




х
                  0
         Перевірте один одного за даними відповідями і занесіть свої бонуси в оціночний лист. Кожний пункт таблиці оцінюється в 0,5 бонуса.
Знову зробимо невеличку перерву. Гімнастика для очей: Поставити кінчик вказівного пальця на 15 см від носа і подивитись на нього, потім перевести погляд вдалечінь, не ближче 6 м від вас. Дійшовши до найвіддаленішого предмета, так само повертайте погляд назад.

         3-й етап.
         Виконати вправи.
1. Якщо 5т < 5п, то т < п.
2. Якщо (0,3)р < (0,3)а, то р > q.
3. Якщо а7 > а10, то а належить проміжку (0; 1).
4. Якщо а–7  > а–3, то а належить проміжку (0; 1).
5. Якщо а–3  < а–1,5, то а належить проміжку
    (1; +∞).
6. Порівняйте:  2,17–0,857 < 1.
7. Порівняйте:   > 1.
8. Порівняйте:  0,017–0,23 > 1.
         Кожне завдання оцінюється в 0,5 бонуса.

ІІІ. Домашнє завдання.
Розділ ІV § 1.
Запитання  і завдання для повторення № 1–6 – ІІ р.
Запитання  і завдання для повторення № 1–12 – ІІІ, ІV р.

ІV. Підведення підсумків уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар